Zamknij
REKLAMA

Klimat szkoły – jak wpłynąć na jego polepszenie?

15:07, 05.02.2020 | Artykuł partnera
Skomentuj

Zmiany w szkolnictwie, których jesteśmy świadkami na przestrzeni ostatnich lat, budzą wiele emocji zarówno u ich zwolenników jak i przeciwników. Dotyczą i są wyraźnie odczuwane przez większość z nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Przedstawiciele każdej z tych grup mogą czuć się nieco zaskoczeni tempem tych zmian oraz być sfrustrowani brakiem wyraźnych wskazówek postępowania oraz ciągle wzrastającej odpowiedzialności za wiele kwestii związanych ze szkołą. Pedagodzy oraz badacze środowiska szkolnego mówią o tak zwanym klimacie szkoły, który wiąże się ze sposobem postrzegania szkoły przez uczniów i nauczycieli oraz wpływem tego postrzegania na ich zachowania. Na klimat szkoły składa się jakość relacji międzyludzkich, sposób kształcenia i wychowania, bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne oraz charakterystyka fizycznego środowiska szkoły. O ile trzy pierwsze elementy są dość złożone i zależne od wielu czynników, o tyle na ostatni jest stosunkowo łatwo wpłynąć i zmienić go tak, aby sprawił, że klimat w szkole będzie znacznie lepszy. Jak to zrobić? Poniżej kilka rad dla uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół.

Wygląd szkoły

Chodzi tutaj zarówno o wygląd budynku z zewnątrz, o to w jakim stanie jest elewacja, okna, drzwi, ale także o jego otoczenie, czy jest tam dużo miejsca, czy plac jest zagospodarowany zielenią oraz wygląd budynku wewnątrz – jak wyglądają sale, korytarze, toalety. Można byłoby powiedzieć, że jeśli ktoś chce, to będzie dobrze się czuł i uczył w najbrzydszej szkole. Ważniejsze są relacje z rówieśnikami i nauczycielami. Jednak nie do końca. Psychologowie twierdzą, że nieestetyczne wygląd otoczenia fizycznego może wpływać na nastrój, a ten natomiast na motywację do przyswajania wiedzy. Co więcej, żyjemy w czasach, kiedy każdy porównuje się do innych. Szczególnie cierpią na tym dzieci, które są nadzwyczaj szczere i nie omieszkają poinformować kolegi, że chodzi do tej gorszej, brzydszej szkoły. Żeby zmienić tę sytuację dyrektorzy powinni dbać o bieżące naprawianie usterek i regularne remonty. Oczywiście koszty takich przedsięwzięć są ograniczone. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest ciągłe monitorowanie pojawiających się możliwości korzystania z dofinansowań np. z funduszy unijnych. Rodzice i uczniowie również mogą włączyć się w pomoc w tym zakresie organizując zbiórki pieniędzy lub samodzielnie pomagając w malowaniu ścian czy sadzeniu nowych drzew i krzewów na terenie wokół szkoły. Takie prace dodatkowo wpływają na integrację i nawiązywanie nowych znajomości.

Wyposażenie w pomoce naukowe

Różnorodne pomoce naukowe są bardzo przydatne do prowadzenia zajęć, ale niestety często również bardzo drogie. Wielu szkół na nie nie stać. Nauczyciele mają wtedy problem z przekazaniem w praktyczny sposób wielu informacji, a uczniowie czują się znudzeni słuchaniem jedynie teorii. Ciekawym rozwiązaniem jest samodzielne tworzenie pomocy naukowych. Sprawdzi się zarówno na przedmiotach ścisłych takich jak fizyka (zestaw prezentujący zjawiska elektromagnetyczne), ale również na językach obcych (fiszki). Wymaga to nieco poświęcenia i kreatywności ze strony uczniów i nauczycieli, ale daje dużo satysfakcji i wpisuje się w model nowoczesnej szkoły wykorzystującej aktywizujące metody nauczania. Udowodniono niejednokrotnie, że uczenie się przez doświadczenie jest duże efektywniejsze niż odbieranie gotowej wiedzy, nawet z użyciem ciekawych pomocy naukowych.

Wyposażenie zapewniające komfort

Uczniowie często podają przykłady wyposażenia szkoły, które sprawiłoby, że czuli by się tam znacznie lepiej. Wymieniają m.in. zamykane szafki, w których można zostawić książki i nie nosić ich bez potrzeby do domu. Kolejnym przykładem są miejsca, gdzie można porozmawiać w większej grupie osób, np. duży stolik z ławkami dookoła. Takie miejsca są w polskich szkołach rzadkością, a świetnie wpływają na integrację uczniów. Dobrze byłoby, aby uczniowie mieli nieograniczony dostęp do pitnej wody. Jest to szczególnie ważne w okresie letnim, kiedy jest gorąco a dzieci dużo się ruszają, nie zawsze mając ze sobą butelkę z wodą. Rozwiązaniem jest wtedy ustawienie na korytarzu dystrybutorów wody w formie zdrojów, z których uczniowie bezpośrednio mogą się napić. Jeszcze innym pomysłem są miejsca gdzie można odpocząć i zrelaksować się. Mogą to być np. pufy z formie worków. Często po kilku godzinach w ławce, chwila przerwy w pozycji półleżącej zbawiennie wpłynie na nastrój i dalszą chęć nauki dziecka. Oczywiście rozwiązania te są kosztowne. Coraz częściej jednak zdarzają się konkursy organizowane przez różne podmioty, w których wygraną mogą być środki na zagospodarowanie przestrzeni szkoły. Uczniowie mogą np. zaprojektować sobie szkolny kącik relaksu i konkurować z innymi szkołami o realizację ich planu.

(Artykuł partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© ddwloclawek.pl | Prawa zastrzeżone